دامداران مازندران از فرصت واکسیناسیون رایگان تا پایان خرداد ماه استفاده کنند

سرپرست دامپزشکی مازندران با اشاره به آغاز فصل گرما و وجود حشرات زیاد، ضمن هشدار نسبت به شیوع احتمالی انواع بیماری، بر لزوم واکسیناسیون رایگان دام سبک و سنگین تا پایان خرداد ماه تاکید کرد.

دکتر حمزه آقاپور کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تمامی دامداران مازندران خواست تا پیش از جابجایی و انجام کوچ به ییلاقات، از فرصت واکسیناسیون رایگان تا پایان خرداد ماه استفاده کنند.

وی با توضیح اینکه کارشناسان ادارات دامپزشکی شهرستان های مازندران با هماهنگی اتحادیه ها واکسیناسیون دام های پلاک کوبی شده را به صورت رایگان انجام می دهند، ادامه داد: از آن جایی که هوای امسال استان به دلیل افزایش دما، به مراتب گرمتر شده است، خطر شیوع انواع بیماری های دامی به خصوص تب کریمه کنگو دور از انتظار نیست.

وی با تاکید براینکه تا کنون از بروز و شیوع بیماری های دامی به خصوص تب کریمه کنگو، آبله گاوی، هاری، شارپن و یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان گزارشی نشده است، بیان داشت : همه تدابیر لازم برای مدیریت این بیماری ها در استان اندیشیده شد، اما برای تداوم آن به همکاری و مشارکت دامداران نیاز است.

وی سمپاشی را مهمترین راهکار پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و مبارزه با انگل های خارجی (کنه) دانست و ادامه داد:‌ از همه دامداران استان توقع داریم تا سمپاشی جایگاه دام و انجام واکسیوناسیون را جدی بگیرند.

وی بیان داشت: تا کنون حدود ۲میلیون و ۱۵۰هزار واحد دامی در استان به صورت رایگان  واکسیناسیون شدند.

آقا پور کاظمی سم پاشی جایگاه ها و روی بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کنگو را رایگان دانست و گفت:‌ بیماری تب کریمه کنگو ، بیماری عفونی همراه با ویروس به شدت واگیردار است، این بیماری یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که اغلب توسط کنه ناقل قابل انتقال داده می شود.

وی یادآور شد: این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعا و احشا آلوده آن، در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

سرپرست دامپزشکی مازندران اطمینان داد تا در صورت همکاری دامداران تابستان سال جاری را بدون شیوع بیماری های دامی پشت سر بگذاریم.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.

مردم از خرید گوشت قرمز فاقد مهر و تاریخ کشتارگاهی خودداری کنند

سرپرست اداره کل دامپزشکی مازندران با اظهار این که با توجه به گرم شدن هوا و احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: مردم از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه اداره‌کل دامپزشکی مازندران برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در استان اظهار کرد: از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی مازندران با آغاز فصل گرما در راستای کنترل بیماری و تشدید نظارت بر نحوه تولید و عرضه گوشت قرمز، تاکید بر رعایت زنجیره سرد است. همچنین اقداماتی مانند سمپاشی دامداری‌ها و دام‌ها در سطح روستاها و اماکن پرورش انجام می‌شود که عاملی مهم در کنترل و پیشگیری بیماری و امکان بروز و شیوع آن در استان است.

آقاپور کاظمی از شهروندان خواست تا از مصرف گوشت تازه جداً خودداری کنند و تاکید کرد که لاشه‌های دام تا ۲۴ ساعت پس از ذبح و آلایشات آن مانند دل، جگر و قلوه دست‌کم تا ۴۸ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه نگهداری شود تا ویروس از بین رفته و پس از آن قابل‌استفاده است. منبع ایرنا

Check Also

جلسه مشترک مدیر عامل و هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه دامپروری و مدیر عامل و هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶ جلسه مشترک فی ما بین صندوق دامپروری و تولیدات دامی و شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.